Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja muut kuulijat
Jyväskylän talousarvioita on valmisteltu jälleen haastavassa tilanteessa, kuntataloudessa eletään vaikeita vuosia. Kaupunginvaltuustossa päätettiin vuosi sitten tiukasta talousohjelmasta, josta tälle vuodelle 2024 sovitut etupainotteiset noin 40 miljoonan sopeutukset ovat viimeisimmän neljännesvuosikatsauksen mukaan purreet aikalailla suunnitellusti, hyvä niin.
Mutta kuten jo vuosi sitten tiedettiin, tämä ei riitä, vaan toimenpiteitä jäi tehtäväksi vielä myös tuleville vuosille. Nyt vuodelle 2025 esitetään kaupunginhallituksen kesäkuussa antaman kehyksen mukaisesti 7,7 M€ sopeutusta, minkä jälkeenkin kaupungin talousarvio tulevalle vuodelle on vielä 20 M€ alijäämäinen.
Helpotusta tilanteeseen odotellaan valtionosuusuudistuksesta ja yleisestä talouden elpymisestä. Hyvinvointialueuudistuksen jäljiltä Jyväskylä on ollut heikossa asemassa valtion rahanjaosta. Sote-erät ovat leikkauksiltaan Jyväskylälle suurimmat vuosina 2025 ja 2026, noin 31 M€.
Jyväskylän tulopohjan vahvistaminen elinvoimaan panostamalla on tärkeää, menopuolella kun ollaan jo nyt verrokkikaupunkien tiukimmalla tasolla.
Väestön osalta Talousarviossa Jyväskylän asukasluvun kasvun ennustetaan jatkuvan vuosia jatkuneen reilun 1000 asukkaan keskiarvoista kasvuvauhtia, minkä myötä Jyväskylän asukasluku ylittäisi ensi vuoden loppuun mennessä 150 000 asukkaan rajapyykin. Kasvu on ollut viimeiset vuodet muuttoliikkeen varassa, kun syntyvyys on ollut kuolleisuutta pienempää.
Tämänhetkisen väestöennusteen mukaan Jyväskylässä perusopetusikäisten koululaisten määrä onkin romahtamassa siten, että kymmenen vuoden kuluttua meillä on yli 2500 koululaista vähemmän kuin nyt, mikä tarkoittaisi yli 100 opetusryhmää vähemmän. Jo ensi vuodelle laskua näyttäisi tulevan noin 350 oppilaan verran.
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä toivoo, että Jyväskylässä panostetaan lapsiperheystävällisyyteen, tehdään perheitä kannustavia toimenpiteitä, jotta säilytetään kaupungin veto- ja pitovoimaa, sekä luottamusta tulevaan.
Kaupunginjohtajan talousarvioesitys on tehty kaupunginhallituksen antamaan kehykseen ja siinä on huomioinut hyvinkin tarkkaan lautakuntien tekemät tiukan talouden vastuulliset sopeutusesitykset.
Selkeästi suurimmasta osasta esitetyistä toimenpiteistä ollaan oltu lautakunnissa ja valtuustoryhmissä hyväksyvällä kannalla, vaikka lisäsäästöjen kaivaminen toimialoilta onkin ollut vaikeaa, koska Jyväskylän peruspalveluita on tuotettu jo nyt hyvin kustannustehokkaasti.
Sopeutuslistalla onkin kiistatta palveluja heikentäviä ratkaisuja, sekä kohtia, joista on noussut enempikin kriittistä keskustelua. Nyt joudumme punnitsemaan, ettei tehtäisi sellaisia säästöjä, jotka koituvat pidemmällä aikavälillä sekä taloudellisesti että inhimillisesti kalliiksi.
Seuraavassa toimialoittain listausta meidän ryhmän nostamista kipupisteistä, jotka ovat pitkälti samoja, kuin mitä on jo näissä tämän prosessin keskustelussa esillä ollut.
Konsernihallinnon osalta ryhmällemme vaikeimmin hyväksyttäviä säästöjä ovat esitetyt leikkaukset lähitalo- ja Vapari-toiminnasta, joihin liittyen olemme laittaneet talousjohtajalle kysymyksiä vaihtoehtoisista ja mahdollisista korvaavista ratkaisuista.
Elinkeino- ja työllisyyspalveluiden puolelle merkittävänä muutoksen tekee TE-palveluiden siirtyminen vuoden alusta kaupungin omaksi toiminnaksi. Tässä yhteydessä käytävät yt-neuvottelut ja uudelleen organisoituminen on syytä tarkastella huolellisesti.
Kasvun ja oppimisen toimiala on kooltaan kaupungin suurin palvelualue, sekä lisäksi lasten ja nuorten ja perheiden hyvinvoinnin kannalta hyvin merkittävä. Tänä vuonna kaupunginhallitus antoi raamissaan kasvulle ja oppimisen helpotusta suhteessa muihin toimialoihin. Siitä huolimatta kehys on tiukka, sivistyslautakunta olikin lautakunnista ainoa, joka ei omassa esityksessään aivan tuohon tavoitteeseen päässyt.
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä toivookin hieman helpotusta kasvun ja oppimisen määrärahoihin sivistyslautakunnan kohdennettavaksi käyttösuunnitelmassaan. Esimerkiksi koulujen johtamisen resurssiin esitetyt säästöt vaikuttavat kohtuuttomilta, ja uhkaavat jo nyt hyvin tiukoilla olevaa henkilöstön jaksamista ja opetuksen laatua.
Lisäksi ryhmämme pitää (aiemman linjansa mukaisesti) tärkeänä Jyväskylän reuna-alueiden elinvoiman säilyttämistä. Ryhmämme ei siis kannata Kuohun koulun lakkauttamista. Kylän veto- ja pitovoiman lisäksi mm. koulumatkojen turvallisuus ja pituus ovat herättäneet huolta tässä esityksessä. Myös Liinalammin koulun lakkauttamiseen suhtaudumme kriittisesti. Toivomme vielä selvitystä siitä, voisiko Tikkakosken päiväkodin lapset sijoittua muilla ratkaisuilla olemassaoleviin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tiloihin alueella, jotta tuosta rakennuksesta voitaisiin luopua.
Kulttuuripalveluiden säästöistä ryhmämme enemmistö ei kannata kirjastoverkon supistamista.
Kaupunkirakenteen osalta mietimme yli 75-vuotiaiden liittymien aurauksiin mahdollisuutta ostopalveluun tai muuhun vaihtoehtoiseen järjestelyyn.
Investoinneista,
Kuntalaisia on ymmärrettävissä ihmetyttänyt, mitä järkeä on tehdä isolla rahalla investointeja, kun samaan aikaan huomattavasti pienempiä summia säästääkseen kaupunki on lakkauttamassa useita lähipalveluja, jotka ovat olleet niitä käyttäville todella tärkeitä.
Ryhmämme näkee valtaosan esitetyistä investoinneista tärkeinä panostuksina tulevaisuuteen ja Jyväskylän elinvoimaan. Esimerkiksi uusia päiväkoteja rakennetaan purkukuntoisen tilalle ja teatterin peruskorjaus jatkuu.
Mietimme kuitenkin ryhmässämme, olisiko jotakin investointia syytä vielä miettiä. Esimerkiksi Lutakon aukioon laitettavat rahat ihmetyttivät kuntalaisissa hiljattain tässä taloustilanteessa ja mietimme nyt pitäisikö esimerkiksi Rajakadun leventämiseen tehtyjä suunnitelmia katsoa vielä tästä näkökulmasta. Tuohon katuremonttiin on budjetoitu tulevalle vuodelle 700 k€ ja sitä seuraavalle 1,5 M€. Esim. pelkästään näillä summilla voitaisiin saada tarvittava helpotus pariksi vuodeksi valtionosuusuudista ja talouden suhteen parantumista odotellessa, eikä 3M€:n veronkorotusta nähdäksemme nyt tarvittaisi.
Yhteenvetona annettuun esitykseen ja kommenttina seuraavien pykälien veropäätöksiin toteamme, että kaupunginjohtajan talousarvioesitys on hyvinkin pitkälti hyväksyttävissä. Edellä mainittuihin kipukohtiin ryhmältämme on tulossa kaupunginhallitukselle muutosesityksiä noin 0,5 M€ edestä. Ryhmäkokouksemme näkemyksen mukaan näiden kattamiseen ei tarvita veroprosentin nostoa, vaan ne voidaan kompensoida muilla vaihtoehtoisilla toimenpiteillä, joita on tässä jo tullut osittain esille.
Kannatamme siis pohjaesitysten mukaisesti veroprosenttien pitämistä nykyisellä tasolla. Veroja korotettiin juuri vuosi sitten, emmekä pidä hyvänä näiden vuosittaista nostoa, kun kuntalaisten elämisen ja asumisen kustannukset ovat jo muutoinkin kasvussa.
Valtuuston kokoa ja poliittista johtamisjärjestelmää kommentoimme seuraavan pykälän kohdalla.
Kiitos viranhaltijoille ja luottamushenkilöille talousarvion valmistelusta tähän asti. Viisautta kaupunginhallitukselle talousarvioseminaariin.
Petteri Muotka, 040 753 0344
kaupunginvaltuutettu (KD)
sivistyslautakunnan jäsen
valtuustoryhmän puheenjohtaja
…